Autoruit ijsvrij maken
De autoruit ijsvrij maken: krabben of ontdooien?
Je staat op het punt te vertrekken als je ziet dat de ruiten van je auto dichtgevroren zijn. In je auto ligt zowel een ijskrabber als ontdooispray. Wat werkt het beste om je autoruiten ijsvrij te maken? En wat moet je vooral niet doen als je de ruit wilt ontdoen van sneeuw en ijs? Wij zetten de do’s en don’ts voor je op een rijtje.
IJskrabber
De ijskrabber is waarschijnlijk de meest gebruikte methode om ijs van de ruit te verwijderen. Door de krabber schuin tegen de ruit te plaatsen verwijder je ijs het snelst. Je hoeft niet bang te zijn dat je met deze methode krassen op het glas veroorzaakt, mits je de krabber goed gebruikt. Daarom enkele tips:
- Schaf een goede ijskrabber aan. Bij Autotaalglas zien ze ruiten die zijn beschadigd door het gebruik van een kwalitatief slechte krabber die voor een prikkie op de kop getikt is. Gebruik ook vooral geen ander scherp voorwerp, zoals een cd-hoesje of keukengerei. De kans dat je hiermee krassen maakt is groot.
- Zit er een klein barstje in de ruit? Zorg dan dat je niet teveel druk zet en leun niet met je volle gewicht op de ijskrabber. Dit voorkomt dat het barstje in een scheur verandert.
Ontdooispray
Heb je weinig tijd, geen zin in koude handen of gewoon een hekel aan krabben? Gebruik dan ruitenontdooier. Spray dit middel op de autoruit en je ziet het ijs direct verdwijnen. Voor het beste resultaat verwijder je de restjes ijs met een raamwisser. Zo weet je zeker dat je geen last hebt van strepen op de ruit die je zicht belemmeren. Ook voorkom je op die manier dat de spray op de wax van de auto druipt. Goed voor de lak is het namelijk niet. Ook niet voor je handen trouwens! Zorg daarom dat het de ruitenontdooier niet in contact komt met je huid.
Tips voor het ontdooien van de autoruiten
Wie weet er meer van dit onderwerp dan de ANWB? Daarom zetten wij wat tips van hen voor je op een rijtje! Dit is verstandig om te doen:
- Maak de achterruit ijsvrij voordat je gaat rijden. Oók wanneer je achterruit verwarming hebt. Zo heb je meteen goed zicht op verkeer dat achter je rijdt.
- Zorg dat de ruiten schoon zijn. Omdat ijs zich hecht aan vuil zijn vieze ruiten moeilijker ijsvrij te maken. Bovendien beslaat de binnenzijde van de ruit minder snel wanneer deze schoon is.
- Ontstaat er toch condens aan de binnenzijde van de ruit wanneer je gaat rijden? Wrijf de ruit droog met een schone doek of zet even de airco aan.
En dit moet je zeker níet doen:
- Ga nooit op pad zonder alle ruiten volledig te hebben ontdaan van ijs. Rijden met slecht zicht is erg gevaarlijk. Je bent verplicht niet alleen de voor- en achterruit, maar ook de buitenspiegels en zijramen ijsvrij te maken. Doe je dit niet, dan kun je een flinke boete krijgen: afhankelijk van hoe slecht het zicht is, loopt de boete op tot € 360.
- Het heeft geen zin om de motor alvast te laten draaien tijdens het krabben van de ruit. Pas wanneer de motor warm is blaast de ventilatie namelijk warme lucht. En de motor wordt pas warm op het moment dat je gaat rijden. De auto vast starten is daarom niet alleen slecht voor je portemonnee (een koude motor verbruikt ook nog eens meer benzine), je staat bovendien in de uitlaatgassen. En dat is weer niet goed voor je gezondheid.
- Gooi geen emmertje warm water over de ruit om deze snel te laten ontdooien. Het temperatuurverschil tussen het water en de autoruit is zo groot, dat er barstjes in het glas kunnen ontstaan.
Ontdooispray of ijskrabber: wat is beter?
Kortom, zowel de ijskrabber als ruitenontdooier heeft voor- en nadelen. Zo is het gebruik van een ijskrabber goedkoper maar kost het wat meer tijd. Met ontdooispray ben je snel klaar, alleen moet je goed opletten dat je geen vloeistof morst. De ene methode is daarom niet persé “beter” dan de andere. De beste oplossing wat ons betreft? Voorkomen dat de ruiten bevriezen! Dat kan door de voor- en achterruit af te dekken met een anti-ijsdeken. Dit haal je ’s ochtends van je ruit, en je kunt direct op pad!
Wees goed voorbereid op de vrieskou en schaf (preventieve) oplossingen aan, zoals: