Foutmeldingen weCare cartridges

De meest voorkomende foutmeldingen én hoe je ze oplost

Handyman verkoopt zowel inktpatronen van de bekende printerfabrikanten als alternatieve uitvoeringen hiervan, zoals van het merk weCare. Vanzelfsprekend zien printerfabrikanten liever niet dat je voor een huismerk cartridge kiest, omdat zij dan minder inkomsten hebben uit de verkoop van inkt. Het kan gebeuren dat er een foutmelding verschijnt nadat je een weCare cartridge geïnstalleerd hebt. Dit is een poging om jou “af te schrikken” zodat je alsnog kiest voor de originele inktpatronen van de printerfabrikant. De cartridges zijn echter prima in orde, dus laat je niet afschrikken! In deze blog vind je de meest voorkomende foutmeldingen bij de installatie van weCare cartridges. We leggen uit hoe je de melding laat verdwijnen zodat je direct weer kunt printen.

 

 

Foutmelding 1: cartridge wordt niet herkend

Voor HP printers

Soms verschijnt er waarschuwingsmelding die aangeeft dat er geen origineel inktpatroon geïnstalleerd is. De precieze melding kan per printermodel verschillen. Verschijnt deze melding? Klik dan op “OK” of “Doorgaan”. Mogelijk verschijnt er nu een indicator van het inktniveau, waarin wordt aangegeven dat de nieuwe cartridge leeg is. Vanzelfsprekend is een nieuwe cartridge nooit leeg. Deze melding kun je daarom negeren. Klik op het vakje “Deze boodschap niet meer tonen” en sluit het venster. Begint de knop “Doorgaan” te knipperen? Houd deze knop 5 seconden ingedrukt. De printer gaat dan verder met afdrukken. Mocht dezelfde melding tijdens de installatie van een nieuwe (kleuren)-cartridge of bij een nieuwe printsessie opnieuw verschijnen, volg dan nogmaals deze stappen.

 

Voor Canon printers

Geeft de nieuwe weCare cartridge deze foutmelding na installatie in een printer van Canon? Doorloop de stappen zoals hierboven beschreven voor HP printers. Wanneer de knop “Doorgaan” niet reageert of als je niets aan kunt klikken op het scherm, reset dan de printer. Dit doe je door 5 seconden te drukken op de stop/reset knop, de startknop (het driehoekje) of de resume knop (driehoekje/cirkel). De printsessie wordt daarna hervat.

 

Voor Epson printers

In een Epson printer is een nauwkeurige plaatsing van de weCare cartridge vereist. Wanneer de printer meldt dat de zojuist geïnstalleerde cartridge niet wordt herkend, is deze waarschijnlijk niet goed geplaatst. Verwijder het inktpatroon en maak de chip voorzichtig schoon met een licht vochtige, niet pluizende doek of tissue. Plaats de cartridge daarna terug en druk het patroon stevig aan. Dit zorgt ervoor dat de chip verbinding maakt met de contactpunten van het apparaat. Druk op “OK” of reset de printer om verder te gaan met afdrukken.  

Overigens tonen Epson printers deze melding ook wanneer een cartridge (ver) leeg is. Als je het inktpatroon al een tijdje gebruikt, is het daarom een indicatie dat het tijd is om het patroon te vervangen.

 

Foutmelding 2: cartridge is leeg

Voor HP printers en Brother printers

Na de installatie van een nieuwe weCare cartridge in een HP printer kan het apparaat aangeven dat het inktpatroon leeg is. Het inktniveau van de cartridge wordt getoond in een afbeelding. Uiteraard is een nieuwe cartridge niet leeg! Het aangegeven inktniveau is dus níet dat van de geplaatste cartridge. Je kunt de melding negeren door te klikken op het vakje “Deze boodschap niet meer tonen” en het venster te sluiten. Begint de knop “Doorgaan” te knipperen? Houd deze knop 5 seconden ingedrukt. De printer gaat dan verder met afdrukken. Mocht dezelfde melding tijdens de installatie van een nieuwe (kleuren)-cartridge of bij een nieuwe printsessie opnieuw verschijnen, volg dan nogmaals deze stappen. Twijfel je toch of de cartridge (helemaal) vol is? Ga dan even met het inktpatroon naar een van de Handyman winkels. Onze specialisten kunnen de cartridge wegen om de inhoud te controleren.

 

Voor Canon printers

Geeft jouw Canon printer aan dat het weCare inktpatroon leeg is? Doorloop de stappen zoals hierboven beschreven voor HP en Brother printers. Wanneer de knop “Doorgaan” niet reageert of als je niets aan kunt klikken op het scherm, reset dan de printer. Dit doe je door 5 seconden te drukken op de stop/reset knop, de startknop (het driehoekje) of de resume knop (driehoekje/cirkel). De printsessie wordt daarna hervat. Het kan zijn dat de printer blijft aangeven dat het inktpatroon leeg is. Deze melding kun je negeren, want uiteraard verkopen wij je geen lege cartridge. De melding is onjuist en er kan gewoon geprint worden met de inktcartridge.

 

Voor Epson printers

Wanneer een Epson printer meldt dat de nieuwe weCare cartridge leeg is, is deze waarschijnlijk niet goed geplaatst. De installatie van inktpatronen in Epson printers komt namelijk best nauw. Verwijder de cartridge uit het apparaat. Maak de chip voorzichtig schoon met een licht vochtige, niet pluizende doek of tissue en plaats het inkpatroon terug. Druk de cartridge hierbij stevig aan zodat de chip verbinding maakt met de contactpunten van de printer. Druk op “OK” of reset de printer om het afdrukken te hervatten.

 

Foutmelding 3: cartridge is beschadigd

In september 2017 heeft HP een update doorgevoerd voor OfficeJet printers, waardoor alternatieve HP 934/935, HP 950/951 en HP 970/971 cartridges geblokkeerd worden. Dit geldt ook voor de weCare uitvoeringen van deze inktpatronen. Geeft jouw HP OfficeJet printer ineens een melding dat de cartridges beschadigd zijn?  De oorzaak hiervan is de “Dynamic Security Feature” van HP waarmee zij op afstand hun OfficeJet printers besturen. Op deze wijze wordt door HP gecontroleerd of er originele cartridges met HP chip in de betreffende printer zitten. Als dit niet zo is omdat je alternatieve cartridges hebt geïnstalleerd, geeft de printer een  “beschadigd” melding. De inktpatronen zijn echter helemaal niet beschadigd en werken nog perfect. Het doel van HP is om jou en anderen de veel duurdere originele HP cartridges te laten gebruiken. Een vervelende situatie die gelukkig redelijk eenvoudig is op te lossen.


Belangrijk is om eerst vast te stellen dat je slachtoffer bent geworden van HP’s Dynamic Security Feature. Kun je “Ja” antwoorden op de volgende drie vragen?

1.       Heb je een van de volgende printers?
OfficeJet Pro 6230 series
OfficeJet 6810, 6820 series
OfficeJet Pro 6830 series
OfficeJet Pro 8610, 8620, 8630, 8640, 8660 series
OfficeJet Pro X451dn/dw, X476dn/dw, X551dw, X576dw

2.       Heb je een alternatieve cartridge geïnstalleerd (dus geen originele HP cartridge)? 

3.       Krijg je een foutmelding van de volgende strekking: “Één of meerdere cartridges lijken te zijn beschadigd. Vervang de cartridges.”?

 

Kun je deze drie vragen met “ja” beantwoorden? Download dan nieuwe firmware die is afgestemd op het besturingssysteem van de printer: Windows (7, 8, 8.1 & 10) & MacOS (10.9, 10.10, 10.11). De nieuwe firmware kun je via de links in het schema op de HP website downloaden.  

Nadat je de firmware gedownload hebt volgen nog enkele vervolgstappen. Zet de printer tijdens deze vervolgstappen niet uit! Controleer of de printer is aangesloten op de computer (via USB of WiFi) en aanstaat. Open het bestand dat je zojuist gedownload hebt. De software gaat op zoek naar de printer waarvoor de nieuwe firmware is gedownload. De software geeft de printer aan met een serienummer. Dit serienummer vind je ook op een sticker op de achterkant van de printer. Vink het hokje aan voor de printer waarvan je de firmware wilt aanpassen en klik op “Update”. De aanpassing wordt gedaan. Dit kan enige tijd duren. Nadat de nieuwe firmware is geïnstalleerd herkent de printer de weCare cartridges weer, en kun je direct verder met printen. 

 

 

Problemen bij de installatie van weCare inktpatronen

Krijg je na het plaatsen van weCare cartridges een foutmelding en krijg je deze ondanks de uitleg op deze pagina niet weg? Neem voor extra hulp contact op met het gratis servicenummer van weCare: 0800-9900123.